Udaipur

19 februari 2023 - Udaipur, India

Zoals gewoonlijk op een reisdag is het ontbijt tussen 07.00 en het vertrek om 08.00 uur en het is nog niet voorgekomen dat we moeten wachten op iemand. Voor we vertrekken loop ik nog snel maar de ATM om de hoek. Helaas heeft deze geen master logo en kan ik geen geld opnemen. Gelukkig zit ik nog niet zonder. Onderweg gaat het voorspoedig en is de verwachting dat we rond een uur in Udaipur aankomen. We rijden op de snelweg als er opeens een harde knal te horen is. We hebben een klapband! De chauffeur houdt de bus recht op de weg en we stoppen om te kijken wat er aan de hand is. Li achter is de binnenste band geklapt. De chauffeur rijdt een stukje door en zet ons af bij een tempel die langs de kant van de weg staat. Hier staat een grote boom die heerlijk schaduw geeft en de groep wacht tot de bus weer terug is. Er is wederom een garage aan de overkant van de weg. Zo slecht is ons karma dus nog niet!

Tempeltje

Zoals altijd als er wat te doen is staat er binnen vijf minuten een tuk tuk voor onze neus. Hoewel we er geen gebruik van maken blijft hij wachten want je weet naar nooit! Ook komt er een man op een brommer aanrijden en voor ik weet stapt de gids op de brommer en een van de groepsgenoten stapt achterop en rijden ze weg. De man blijkt naar de wc te moeten.

Na een half uurtje is de bus weer terug en kunnen we weer verder. Dan stoppen we weer voor een welkome plaspauze. In India heb ik heerlijke thee leren drinken een soort Chai maar niet hetzelfde. Ze koken water en zetten hier thee van dan wordt de melk gekookt en in de tussentijd ook gember en kardemom peulen fijngemaakt in de vijzel. Dit gaat bij de melk en wordt gezeefd aan de thee toegevoegd. Indiërs gooien overal suiker in maar zonder vind ik hem ook erg lekker dus Aad sla de gember en de kardemom maar vast in! 😉

Udaipur is middelgrote stad met een meer, het Pichola meer dat is vier kilometer lang en drie kilometer breed. In het midden ligt een paleis en hier is de film octopussy opgenomen. Later op de dag gaan we rond zonsondergang een boottocht maken over het meer en het paleis op het eiland bezoeken. Eerst naar het hotel. De straat waar het hotel staat is te smal om met de bus te komen en dus gaan we het laatste stukje lopen. Het hotel ligt 200 met verder.Helaas verblijven we niet allemaal in hetzelfde hotel, vijf mensen die een singel kamer hebben geboekt waaronder ik slapen in een hotel nog eens 200 meter verderop wanneer iedereen de sleutel heeft worden de vijf single reizigers naar het andere hotel gebracht. We ontbijten wel gezamelijk in het grote hotel. Het hotel waar ik logeer is vrij nieuw en ziet er netjes uit, alleen het lichtknopje zit buiten op de gang en de airco werkt niet.

Ik zet mijn spullen neer en loop terug naar het verzamelpunt voor de boottocht. Het is nog warm en de zon is fel en ik ben blij in de schaduw te kunnen zitten.

De boot blijkt een drijvend ponton met een buitenboordmotor te zijn. Het komt vooruit we varen langs het paleis en dan naar het eiland waar wat gedronken kan worden wanneer we terugvaren zit er een jonge vrouw voor me die uitgebreid selfies aan het maken is.

Selfie

Na de boottocht hebben we de tijd voor onszelf enet een groepje besluiten we te gaan eten. Het is best een eindje lopen en nemen twee tuk tuks. De gids gaat ook met ons mee en doet de onderhandelingen met de chauffeurs. Voor slecht 200 rupees zitten we een kwartier in een tuk tuk in de bruisende binnenstad van Udaipur. Het is druk alle winkeltjes en eetstalletjes  zijn open, brommers en autos en tuk tuks rijden luid toeterend door het centrum waar ook nog voetgangers lopen. In maart is het Holyfestival en de voorbereidingen zijn in volle gang. We komen in een optocht terecht waar niet allen vollop licht op schijnt en waarbij muziek gemaakt wordt en dan vooral op trommels geslagen wordt. Er hangt ook en dat had ik nog niet eerder geroken de geur van Cannabis. Gebruik is niet nodig een keer goed snuiven is voldoende. Gelukkig zijn we hier ook weer snel voorbij.

BoottochtBoottocht

Het restaurant is mooi en het eten lekker. We lopen in een kwartiertje terug naar het hotel waar ik snel mijn bed in plof.

1. Aad:
    19 februari 2023
    Ik zal es op zoek gaan naar die thee ingredienten. Een mooi verhaal weer, let wel op de zon, petje op!
  2. Jacqueline:
    19 februari 2023
    Meer water drinken zal ook helpen.🙏
  3. Matthijs:
    19 februari 2023
    Ha Jacq, bedankt voor al je mooie verhalen en de foto's. Het ziet er prachtig uit. Ik hou van kleur en dan zit je in India wel goed! In zo'n druk land met dat ongeordende verkeer kan er dus zo maar wat gebeuren. Gelukkig dat het met die koe net goed is gegaan! En de kwaliteit van de autobanden daar mag ook wel een bekeken worden. Of komt het door de kwaliteit van de wegen? Veel reisplezier nog en geniet van al die mooie en verrassende indrukken.
  4. Jacqueline:
    20 februari 2023
    Leuk om te lezen dat je geniet van mijn verhalen! India is inderdaad heel kleurrijk. Veel uitersten en daardoor boeiend. Gelukkig is het voorlopig nog niet klaar🙏😉