Galeria degli Uffizi

11 februari 2024 - Florence, Italië

De weersverwachtingen voor vandaag zijn iets beter en als we het hotel uitstappen zien we dat het geregend heeft maar is het wel droog en dat zal het de hele dag blijven! We gaan richting het Uffizi. Hier is kunst te bewonderen uit de prive collectie van de familie di medici en geeft een goede weergaven van de ontwikkeling in de kunst beginnend bij de Griekse sculpturen tot de 18e eeuwse Ventiaanse schilderkunst. Op de route naar het Uffizi komen we uiteraard langs de Piazzo del  Duomo. Piazzo betekend plein. Op het plein staat niet alleen de Duomo. De officiele naam is Cattedrale di Santa Maria del Fiore, kathedraal van de heilige Maria van de bloemen. Geef mij de Italiaanse naam maar die klinkt veel mooier. Ik vind Italiaanss sowieso een mooie taal, hoewel het af en toe ook wat theatraal kan zijn. Om de haverklap hoor je grazie mille wat zoiets als duizendmaal dank betekend en dan denk ik nou doe maar effe rustig aan. Dat is misschien de Hollandse nuchterheid. Het complex bestaat naast de cattedrale nog uit een klokkentoren en de doopkapel (baptistry) en zijn allemaal opgetrokken uit het witroze en groene marmer. We zijn er nog niet binnen geweest maar wat ik lees moet dat de moeite waard zijn.  We nemen in ieder geval de tijd om nog een goed te kijken naar deze imposante pareltjes.

Duomo

Duomo

We lopen door naar het Uffizi maar komen via een drukke winkelstraat met dure winkels, Prada, Michael Kors maar ook de Zara en H&M uit op het Piazzo della Signoria. Hier staan een flink aantal  bekende  beelden uit Florence  in de openlucht. Ik zie het beeld Rape of Sabrina en David  maar het zijn allemaal replicas. Natuurlijk bekijken we David maar het bekoort me minder dan het origineel. Waarschijnlijk omdat het in de buitenlucht staat, de proporties veranderen daardoor en omdat ik weet dat het een replica is. Ik begrijp ook niet zo goed waarom dit gedaan is.

David op de Piaza Signori

De fontein met zijn Saters spreekt me meer aan, mede omdat er een groot contrast te zien is. Naast de Sater is er een Chirubijntje zichtbaar.

Saters

We lopen door naar het Uffizi en het is een beetje zoeken. We sluiten aan in de rij maar die blijkt voor mensen die al een kaartje hebben en die is best lang maar vervelender er zit totaal geen beweging in. We moeten naar de rij voor mensen die nog geen kaartje hebben. Die rij is zo mogelijk nog langer en ook hier is weinig beweging.  We zijn ook dicht bij de Ponte Vecchio en besluiten door te lopen. De Arno is niet heel breed maar stroomt wel erg snel. Er drijven flinke stukken hout in waaronder hele boomstammen. Bij de pijlers van de Ponte Vecchio is goed te zien hoe hard het stroomt.

De winkeltjes zijn aan de buitenkant van de Ponte Vecchio duidelijk zichtbaar maar als je op de brug zelf loopt lijkt het net een weg met aan weerszijden winkeltjes. Midden op de brug is aan beide kanten een stuk van een paar meter onbebouwd en dan zie je weer dat je op een brug staat. Wanneer we midden op de brug staan breekt zowaar de zon even door.  Aan deze kant van het water zijn nog meer winkeltjes. We lopen weer terug naar het Piazza del Signoria en strijken neer op een terrasje in de zon waar we naar flanerende Italianen kijken.

P2111580 Op de ponte Vecchio Pijlers van de Ponte Vecchio

Terug richting de stad lopen we een andere route dan op de heenweg en eerder op de dag had ik al mensen zien lopen met tassen van de lego winkel en het was dan ook geen verrassing om hem tegen te komen. En Anneloes natuurlijk kon ik het niet laten om dat even vast te leggen. Zelfs naar binnen geweest. De collectie is niet zo uitgebreid als in Amsterdam maar zeker er de moeite waard. Natuurlijk wilde ik een poppetje maar dan moest ik er drie tegelijk.kopwn en dan begint het op verzamelen te lijken en laat ik daar nou niet aan beginnen. Daarnaast vond ik €10.- voor een poppetje echt te duur.

De Lego winkelLego etalage

Ook komen we langs de Florentijnse rubber duck store en dit keer heb ik wel fotos!

Duckstore etalage Duckstore 2 Duckstore

S' avonds eten we bij san Lorenzo vlak om de hoek bij het hotel. Hier vinden we eindelijk het  authentieke Italiaanse eethuis en smaken. Hier komen we zeker terug

1. Thea:
    12 februari 2024
    Gezellig om via deze reislogger met jullie mee te wandelen langs de bezienswaardigheden in Florence. En het weer klaart op, zodat jullie heerlijk kunnen neerstrijken op een terrasje. Veel plezier!
  2. Jacqueline:
    12 februari 2024
    Het weer wordt steeds mooier en Florence is echt om in te dwalen en regelmatig op een terrasje te zitten. Er is zoveel mooiste te zien!
  3. Jacqueline:
    12 februari 2024
    Het weer wordt steeds beter, er is veel te zien en te genieten!
  4. Matthijs:
    12 februari 2024
    Hoi Jac en Aad, 46 jaar geleden liep ik als jonge twintiger ook door Florence. In de tijd die volgde ben ik meer veranderd dan de Ponte Vecchio zo te zien. Mijn pas verworven pensionado status biedt wel extra mogelijkheden om op termijn ook weer eens die kant uit te gaan! Bedankt voor de inspirerende verslagen en de mooie foto's.
  5. Jacqueline:
    13 februari 2024
    Hey. Als je tijd genoeg hebt. Zeker de moeite waard zou best langer willen blijven!

Jouw reactie