Tijgersafari

15 februari 2023 - Ranthambore National Park, India

Om 05.30 gaat de wekker en om 06.10 heb ik mijn was afgeven en loop ik naar het buitenbuffet voor thee en wat koekjes en dan vertrekken we. We zitten in een open bus met plek voor precies 20 mensen, de hele groep. Gelukkig ben ik warm aangekleed want het is fris in de canteer. De gids zegt dat hij voor 99% zeker weet dat wij een tijger zullen gaan zien en dat hij voor ons zal bidden. Na twintig minuten rijden, zijn we bij de eerste poort. Onderweg zien we het landschap wat we gisteravond niet konden zien omdat het toen donker was. Er is een watertje waar verschillende vogels zitten waaronder een aantal witte reigers, die we hier veel zien. Na nog eens 15 minuten komen we door de tweede toegangspoort waardoor er een sluis is ontstaan een veilig idee, aan gezien de muur die om de buitenkant staat maar 1,50 hoog is maximaal. Het is een heuvelachtig terrein en de begroeiing is meer open dan ik had verwacht en ook de bomen die er staan doen me veel meer denken aan europese bomen dan aan de jungle. Misschien ben ik teveel beinvloed door Junglebook? De tactiek van de rangers is om ergens naartoe te rijden en dan te wachten tot de tijger naar beneden komt.

Wachtplaats.

S' nachts verblijft de tijger blijkbaar hoger op de heuvel. Het hele NP is verdeeld in vijf sectoren en in deze sector leven drie tijgers, twee zussen en een dochter. De tijger die de rangers denken te gaan zien is Nour genoemd en waarschijnlijk heb ik een foto van haar op mijn kamer hangen, of misschien wil ik dat graag. Het is nog vroeg en nog niet helemaal licht en dit is het beste moment van de dag om tijgers te spotten. We rijden nog een flink stuk door het gebied waarbij er vaak sprake is van overhangende takken. Nadat enkele takken op een pijnlijke manier in contact zijn geweest met mijn gezicht buk ik op tijd.

Pootafdruk

We rijden naar een plek waar de tijger blijkbaar vaker wordt gespot en we zien verse pootafdrukken, dat is hoopgevend. We zijn niet de enige, we zien nog een canteer de naam van het voertuig waarmee we rondrijden en ik zie nog een jeep of vier die allemaal op dezelfde plek aanwezig zijn. We wachten geruime tijd en de ranger zegt:"The, tiger is hiding". Hij is bloedserieus en juist omdat hij zo serieus is, krijgen een aantal de slappe lach. Kort en goed we hebben geen tijger gezien. Had mij ook verbaasd als het wel zo was geweest.

Zwarte OoievaarTwee uiltjes

Wel zien we een zwarte ooievaar, een flits van blauw van een kingfisher en een heleboel herten, waaronder een aantal verschillende soorten. Onderweg komen we wel 5 of 6 verschillende kuddes tegen dus er is genoeg voedsel voor de tijger.

HertApen

Wanneer we bijna bij de uitgang zijn zitten er een aantal apen in de boom maar de chauffeur rijd door.

Aap met jong

Als we het park uitdraaien snap ik waarom het stikt hier van de apen en waarschijnlijk hebben ze voer gekregen want ze zitten bovenop een auto en proberen binnen te komen. Vanwege het verkeer staan we stil en dat geeft geen prettig gevoel, deze apen wil je echt niet binnen hebben. Voordat dit gebeurd rijden we gelukkig alweer door.

Bij terugkomst in de bus is er ontbijt en daarna ga ik nog een uurtje slapen. De rest van de middag gebruik ik om mijn blog bij te werken. De wifi op mijn verder prima kamer is bagger en er rest mij niets anders dan in de tuin onder de mangoboom in de schaduw te gaan zitten. De lassie mango, een yoghurtdrank met mango smaakt mij heerlijk.

S'avonds voor het eten is er een plaatselijke band van drie man die Indiase muziek maken. Het is wel aardig maar ik zal er geen cd van kopen. De vuurspuwer was dan wel weer spectaculair om te zien.

Na het eten, wederom buffet ga ik op tijd naarr bed, morgen vertrekken we naar Bundi.

1. Aad:
    17 februari 2023
    De tijger zat waarschijnlijk een reeboutje te kluiven op de heuvel.of misschien was ie er wel, loerend vanachter de begroeing...die apen lijken me nogal brutaal
  2. Jacqueline:
    17 februari 2023
    Die tijger lag achter een boom nananna en die apen zijn link, geen oogcontact maken en geen eten bij je hebben dan blijven ze wel uit de buurt.
  3. Thea:
    17 februari 2023
    Prachtig zo’n Safari door natuurpark.
  4. Jacqueline:
    Ja, was echt heel leuk