De eerste excursie

11 februari 2023 - Delhi, India

Na krap twee uur gaat de wekker en ik moet van ver komen maar na een verfrissende douche knap ik beetje op.  Ik heb nog wat tijd over en ik besluit naar een ATM te lopen die ik vanmorgen heb gezien. Onderweg word ik zoals verwacht een aantal aangesproken, of ik een tuk tuk wil, riksja, geld wil geven? Ik weiger beleefd maar gedecideerd en dat helpt. De ATM weigert ook, dus geen contanten. Niemand heeft nog contant geld en de gids we kunnnen zijn naam niet onthouden dus noemen we hem Eddy beloofd ons onderweg naar een ATM te brengen. Het verkeer is zoals verwacht chaotisch en laawaaig. Tuk tuks, riksjas, brommers autos en bussen krioelen langs elkaar heen allemaaal toeterend. Ik heb  het idee dat dat toeteren is om te waarschuwen dat ze eraan komen en niet zozeer uit ongeduld. We rijden links dat maakt het nog  onoverzichtelijker om in te schatten waar het verkeer naartoe draait. Ook is het opletten met oversteken omdat je eerst naar links moet kijken. Op de eerste kruising vergeet ik dat maar gelukkig weten ze hun honk goed te vinden. Met de bus gaan we naar de naar de grootste moskee van Delhi. Voor we naar binnen mogen moeten eerst onze schoenen uit krijgt iedereen een soort overjurk aan, een prima verdienmodel. De moskee is een gigantisch bouwwerk van rode stenen met wit marmer. Behalve moslim kenmerken zien we ook hindoe kenmerken de open lotus aan de bovenkant. Binnen wordt er gebeden naar het Westen vandaar ligt vanuit Delhi gezien Mekka. We zien veel dames zowel jong als oud in de traditionele klederdracht, prachtig om te zien. We lopen rond en ik ben vlak bij onze gids als ik wordt aangesproken door een jongen die ook een meisje zou kunnen zijn. Hij heeft het over fotos maar ik weiger beleefd. De gids vraagt aan mij wat hij wilde ik vetrel dat ik het niet goed begrijp wat hij precies wil. Dan verteld de gids dat de mensen graag een selfie met blanken willen. Dan laten ze die foto thuis zien en dan zeggen ze dat ze iemand uit Hollywood hebben ontmoet. Natuurlijk wil ik een selfie maken. De moskee is ingelegd met wit Marmer en er zijn teksten uit de koran uitgebeiteld. De moskee wordt ook gebruikt als moskee en binnen zijn dae mannen aan het binnen.

Het verhaal is nog niet klaar maar ik moet nu de bus in. Er is ook niet overal wifi dus ik loop wat achter. Ik zit in de bus en maak gebruik van de wifi van de reisleider en probeer een beetje te schrijven. Na het bezoek aan de moskee zijn we met een riksja dwars door oud dehli gegaan. Oude smalle straatjes, troep op de weg rokende houtvuurtjes en overal als we even stilstaan mensnen die bedelen of iets proberen te verkopen.  Halverwege de tour stappen we af om naar de ATM te gaan. De ATM' s zijn allemaal binnen in een niet al te grote ruimte en aangezien de rupee niet in of uitgevoerd mag worden heeft niemand contant geld. Er staat een rij van 20 man. Een man vind dit niet zo leuk en dringt voor. Hierop onstaat er een discussie met de gids. Hoewel ik het niet versta kan ik uit de lichaamstaal opmaken wat hij ongeveer zegt. Hoe de gids het in zijn hoofd haalt om met zo' n grote groep naar de ATM te gaan? We laten hem maar voor gaan. Een van onze vrouwelijke groepsleden steekt het njet onderstoelen of banken, zij valt als een blok voor de sihk mannen en wanneer er twe passereen worden zijnaangesproken om foto's te maken. Zowel de mannen als Carla genieten zichtbaar.

We gaan weer verder. Dehli is overweldigend, de geuren, de hectiek van het verkeer de armoede, de niet aflatende herrie, de zwerfhonden en de viezigheid die je overal tegenkomt.

De gids zorgt goed voor ons. Hij heeft tussen de middag gezorgd voor lunch. Samosa en banaan, zo kunnen we uit vertrouwde shops toch het streetfood proeven. Ook is er water in de bus te koop, flesjes en zelfs bier op verzoek van enkele groepsleden.

We gaan naar de plek waar Mahatma Ghandi is gecremeerd. Dit blijkt een enorm park te ziji genn waar hij zijn eigen plek heeft van flinke afmetingen met een mooie groene tuin eromheen. Alles aandie plek ademt Mahatma Ghandi. Dit was een mooie afsluiting van een eerste hectische dag.  We stappen in de bus en de gids brengt ons naar een wat afgelegen goed maar ook prijzig restaurant waar ik lekker gegeten heb.

Het hotel is flut, de buurt bagger maar het bed is goed en nadat ik via de wifi nog even met Aad heb gekletst val ok als een blok in slaap.

1. Aad:
    14 februari 2023
    Ik zie alles zo voor me, wat een leuk verhaal weer!
  2. Jacqueline:
    14 februari 2023
    Ben je er toch een beetje bij 😉😉
  3. Thea:
    14 februari 2023
    Hoi Jacqueline, fantastisch om jouw reis via de blog te kunnen volgen. Een vol programma zo te lezen. Veel indrukken. Met jouw verhalen en foto’s zijn we er ook bij. Veel liefs van Rien en mij.
  4. Jacqueline:
    14 februari 2023
    Ik vind het zo leuk dat mensen me willen volgen, het thuisfront is dan toch een beetje in de buurt. Er zijn veel stellen in de groep. Met bijna iedereen is er wel aansluiting maar is toch anders met iemand bij je die je goed kent. Dank voor jullie lieve berichtjes.
  5. Marcella:
    Klinkt fijn allemaal.
    Doe je goed !
    Zo genieten van wat er gewoon is.

Je schrijft ook fijn

Leuk om het zo ook een beetje mee te maken
    Volg je graag !

Groetjes
    En genietse
    Marcella
  6. Jacqueline:
    14 februari 2023
    Dank je en veel plezier met lezen😉