Jodhpur dag 2

21 februari 2023 - Jodhpur, India

Na een voortreffelijk ontbijt, het lekkerste tot nu toe gaan we met de gids op pad naar de persoonlijke begraafplaats van de Maharadja en zijn familie. Deze plek is te bezoeken en ook nog steeds in gebruik. Er staan bouwwerkjes waarin iemand na de crematie wordt bijgezet. Een plek voor de familie om tot rust te komen kan ik me voorstellen. Terwijl we daar rondlopen hoor ik ineens een heel bekend melodietje. Iemand zit vader Jacob te spelen maar ik kan niet goed thuisbrengen op welk instrument. Dat wordt later duidelijk als we weer teruglopen. Ik weet niet hoe het heet misschien een sitar, het is in elk geval een snaarinstrument. Steeds als er mensen de trap af komen begint hij enthousiast te spelen. Hij heeft een lekker plekje op een kleed in de schaduw.

Vader Jacob

We moeten door en de volgende stop is jawel een fort. Ook dit fort is opgetrokken uit de kenmerkende rode stenen en dit fort is aangekleed met gebruiksvoorwerpen uit vroegere tijden. Zo staan er draagstoelen opgesteld, worden er verschillende wapens, vuur en steekwapens in vitrinekasten tentoongesteld. Zien we lansen en de bekende kromme zwaarden. Hier is iets meer te zien dan stenen en een prachtig uitzicht en dat maakt het voor mij wel wat interessanter. Er wordt ook een demonstratie tulband draaien gegeven. Een man in uniform, een van de medewerkers laat zien hoe een tulband om het hoofd gedraaid wordt. Is leuk om te zien!

Na het bezoek aan het fort  was het de bedoeling met tuktuks naar een stepwell in het centrum te gaan maar de gids besluit te gaan lopen en eerst nog een kleine stepwell te bezoeken.  Dat India smerig kan zijn had ik gezien maar nu ruik ik het ook. We lopen door kleine steegjes met een open riool, er ligt allerlei rotzooi op de grond en zoals gewoonlijk stikt het er van de zwerfhonden die zonder uitzondering onder de vlooien zitten. We zijn er snel zat van en zeggen tegen de gids dat we verder met de tuktuk willen. We moeten nog 200 meter verder doorlopen en dan zitten we met 20 man in vijf tuktuks en rijden we richting clock tower. Vlakbij is een werkelijk prachtige stepwell met schoon en helder water. De rest van de middag hebben we vrij en met een groepje van vijf gaan we lunchen in tentje met uitzicht op de stepwell waar jongens vanaf een flinke hoogte induiken. Dat ziet er heerlijk verfrissend uit! Inmiddels heeft de groep zich gevormd en ik ben met een vast clubje van vijf en soms zes. We lopen richting clock tower naar het centrum. Carla wil graag saffraan en gaat naar een kruidenwinkeltje terwijl ik rond wil kijken in een crafts and art store en zowaar vind ik een mooie houten stempel en een boekje. Carla had gisteren al een gesprekje gehad met de meneer van de kruidenwinkel en zij herkenden elkaar wat een grappig moment was. Terwijl we buiten op Carla wachten vraag ik aan een Indiase vrouw of zij een winkeltje weet waar we een henna tattoo kunnen laten zetten. Zij weet het niet maar iemand die er vlak bij staat wel en neemt ons mee naar een winkeltje. Hier is de henna te koop maar dat is niet helemaal de bedoeling. Met handen en voeten weten we duidelijk te maken dat we dit zelf niet kunnen waarop we meegenomen worden naar een stoffenwinkel. Dan wordt er een zus gehaald die de tattoos gaat maken.

Henna paintingZoals gewoonlijk onderhandelen we eerst over de prijs en wanneer dat geregeld is gaat ze zwijgend aan de slag. Ze spreekt geen Engels en omdat ze geconcentreerd bezig is lukt het bijna niet om contact met haar te krijgen. Met haar zwager of broer lukt het beter, hij ventileert uitgebreid zijn mening over over de grote stoffen huizen en gidsen die de toeristen daar mee naartoe nemen. Hij noemt ze letterlijk maffia omdat ze zeggen aan de grote modehuizen zoals Versace, Gucci, Hermes enzovoorts te leveren. Volgens hem is dit niet waar en ook wordt er gelogen over de prijzen volgens de man van het stoffenwinkeltje. Ik snap zijn frustratie en de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Wanneer na anderhalf uur onze beide handen aan de binnen en buitenkant zijn gedaan, hebben we een ander probleem. Mijn geld zit in mn broekzak maar daar kan ik niet bij. Bernardiene gelukkig wel en zij rekent voor mij af. De man adviseert om de handen eerst met olie in te smeren en geeft iemand uit de winkel de olie te gaan kopen.

De anderen van de groep nemen onze spullen mee en we besluiten wat te gaan drinken bij Indique,  hetzelfde restaurant waar we gisteren gegeten hebben. Met onze handen omhoog, want de henna moet drogen, lopen we naar het restaurant en als de barman ons ziet schiet hij spontaan in de lach en lachen wij met hem mee.

Andere kant

Dit keer kiezen we niet voor het dakterras maar voor de schaduw op de eerste verdieping. De vingertoppen zijn vrijgebleven dus het lukt me om van mijn heerlijke koude Kingfisher te drinken. Volgens mijn reisgenoten ben ik decadent, drinken met niet alleen mijn pink omhoog maar met alle vingers behalve mijn duimen en wijsvingers 🤣🤣🤣. De sfeer is goed. De henna begint op te drogen en de man had geadviseerd om onze handen eerst met olie te behandelen en dan te wassen met water en zeep. Met zijn drieën, Carla, Bernadiene en ik duiken we het damestoilet in. De gedroogde henna, waar ik toen ik veel jonger was ook mn haar mee verfde, moet er op sommige plekken afgeschrobt worden.

De bovenkant

. Zowel Carla en ik zijn blij met het resultaat. We besluiten in het restaurant te blijven en bestellen nog wat te drinken. Het eten gisteren was heerlijk en we blijven ook voor het dinner.

We lopen naar beneden om een tuktuk te regelen en toeval bestaat niet we treffen dezelfde chauffeur als gisteren. Helaas is zijn broer er niet maar je kunt ook niet alles hebben. Wanneer we nog geen 100 meter gereden hebben komt ook zijn broer eraan maar we kunnen het niet maken om over te stappen dus dat doen we niet. Binnen no time zijn we bij het hotel waar we de gids tegen het lijf lopen. Die wil weten wat we hebben gekocht en vind van alles dat het te duur is. Dat tempert ons enthousiasme flink en dat is jammer. Ik besluit het los te laten, we hebben een leuke avond gehad. De volgende dag hoor ik van Carla dat hij zijn excuses heeft aangeboden en dat maakt het weer een beetje goed.

1. Aad:
    23 februari 2023
    Lijkt me echt lastig om te betalen als je handen in de verf zijn. Gelukkig kun je je bierglas wel vasthouden Stel je voor dat je dat lauw moet laten worden
  2. Jacqueline:
    23 februari 2023
    Geklungel met mijn armen in de lucht enzo.......
    Moet wel gek lopen als ik geen 🍺 vast kan houden he.😉
    Oeps mijn baas leest ook mee😅😅😅
  3. Aad:
    23 februari 2023
    Ik heb eens wat nagelezen over step Wells in India en blijkt dat deze badwater reservoirs met trapjes al vele duizenden jaar oud kunnen zijn prachtige ornamenten kunnen bevatten
  4. Jacqueline:
    23 februari 2023
    De step wells zijn zeker de moeite van het bezoeken waard en hadden vroeger ook een sociale functie
    Hier kwamen met name de vrouwen bij elkaar want ook toen al deden die kerels behalve vechten niet zoveel.