Nuwakot

7 maart 2023 - Nuwakot, Nepal

Ik bereid me voor op een dag hotsen en klotsen in de bus want we vertrekken vroeg van Pokhara naar Nuwakot.

Annapura

Ergens vind ik het jammer Pokhara te verlaten, het is een levendig stadje en de mensen zijn er erg vriendelijk en het uitzicht vanaf mijn hotelkamer op het dak van de wereld is werkelijk schitterend. De busreis is lang maar de weg is beter dan we gewend zijn en de gemiddelde snelheid is hierdoor hoger. We stoppen om te lunchen en hier komen we ook de andere groep Nederlanders weer tegen. Zij gaan rechtstreeks naar Kathmandu, terwijl wij een tussenstop maken in Nuwakot. De gids wijst de splitsing aan, rechtdoor naar Kathmandu en wij gaan linksaf.

Onderweg

Ineens rijden we langs een prachtige rivier die we de hele weg zullen blijven volgen, de ene keer in het dal en de volgende keer vanaf de berg want de weg loopt door de bergen.

Rivier onderwegMidden in het dorp stappen we uit, de bus kan niet verder en onze koffers worden in een truck geladen. Ik neem zelf mn rugzak mee. Het dorp is in 2015 fors getroffen door de aardbeving die er toen was en van de bijna vijfhonderd huizen in het dorp zijn er vierhonderd eenentwintig ingestort. Deze zijn door een particulier initiatief uit het dorp weer opgebouwd maar hier en daar zijn de sporen nog zichtbaar. Ook basecamp op de Mount Everest is toen getroffen en ik kan me de beelden van de aardbeving nog goed herinneren. Er is een tempel in pagodastyle en volgens de plaatselijke gids zijn de Japanse pagodes op deze pagode geïnspireerd. Zonsondergang tempel NuwakotBinnen wordt door vier mannen muziek gemaakt en gezongen en een en ander wordt flink versterkt door de enorme installatie die staat opgesteld. We zullen het er maar op houden dat het mijn smaak muziek niet is. Naast het prachtige uitzicht, het dorp ligt op een heuvel, bewonderen we ook het paleis. Een bakstenen gebouw met prachtig bewerkte houten balken, kozijnen en luiken. Dit gebouw staat nog in de steigers en de restauratie wordt betaald met steun van China. Om het hotel te bereiken dat boven op de heuvel ligt, moeten we dwars door het dorp en dit keer zijn wij de bezienswaardigheid. HotelHet hotel is een oude boerderij en we komen aan bij een soort binnenplaats waar de keuken, de receptie en enkele kamers omheen liggen. HotelIk had gelezen dat het hotel maar elf kamers heeft en dan komen we kamers tekort. Dit blijkt niet het geval te zijn dus gelukkig hoeft niemand te delen. Mijn kamer kijkt uit op de binnenplaats waar een lange tafel gedekt is voor het eten straks. Er zijn geen ramen maar luiken die niet overal even goed sluiten en in de badkamer houten roosters. Ik doe de luiken vast dicht en smeer me nog maar een keer in met deet want hier is het onmogelijk om de muggen buiten te houden. Het eten is heerlijk. Rijst, papadums, spinazie, linzensoep, kip, een overheerlijke pittige mango chutney met als afsluiter warme appel met suiker en kaneel. Een luik staat nog open en vanuit mijn bed zie ik de lichtjes in de vallei  want we zitten op bijna duizend meter hoogte en tevreden val ik in slaap.Kamer

1. Aad:
    8 maart 2023
    Mooie tocht langs de rivier, fantastisch uitzicht. Wat een verschrikkelijk leuk hotel is dat zeg, mooie kamer en gezellig om te zien.
  2. Jacqueline:
    9 maart 2023
    Ja dat was een heel fijn hotel, heel gastvrij onthaald en een hele mooie kamer.
  3. Matthijs:
    10 maart 2023
    Nepal ziet er echt warm en gezellig uit! Mooi uitzicht vanuit je hotelkamer op het hooggebergte. Lijkt mij fantastisch. Ga je de Mount Everest ook nog van dichtbij bekijken?
  4. Jacqueline:
    12 maart 2023
    Nepal is anders dan India. Pokhara was een fijne stad en daar had ik best wat langer willen blijven. Kathmandu heeft fascinerende kanten maar vond ik minder uitstraling hebben dan Pokhara.