Jungle safari.

4 maart 2023 - Sauraha, Nepal

Om acht uur stappen we met 14 man in twee jeeps en worden we naar de rivier gebracht. Als we uitstappen zien we in het water en op de oever aan de overkant krokodillen liggen, die van gevaarlijke soort de alleseters.

Rivier, met krokodillen

Ook liggen er een paar uitgeholde boomstammen die als boot dienst doen. Ik zeg tegen Carla voor geen goud dat ik daar in stap. Kom naar beneden zegt de rancher in de boot. Hey i booked a jungle jeep safari. Yes mem but the jeeps are across the river so you have to go in the boat. Slik.... Wel of geen junglesafari wordt nu de vraag. Ik stap uit mijn comfortzone en loop met de rest van de groep mee naar de boot. Ze zijn verrassend stabiel, waarschijnlijk omdat er twee naast elkaar liggen. Aan de zijkant hangen krukjes daar zit je op tijdens de korte overtocht. Er staat een flinke stroming en het water is mooi helder. De krokodillen blijven liggen waar ze liggen. Eenmaal aan de overkant lopen we naar de klaarstaande jeeps en er vertrekt een groep van acht en een groep van zes. Ik zit bij de groep van zes. We rijden een stuk en deze jungle is dichter begroeid dan tijdens de vorige safari en wordt afgewisseld met hoog gras dat soms verbrand is. Volgens de ranger is dat een natuurlijk proces.

Pauw

Er zijn veel pauwen te zien en hun paring seizoen is begonnen. We zien mannetjes pauwen  met groepen vrouwtjes en we zien twee mannetjes vechten, dat ziet er spectaculair uit! Er leven ook neushoorns in het park en de eerste die we spotten is een jong mannetje. Hij staat in het hoge gras te grazen en is daardoor moeilijk te zien. Als de jeep iets optrekt trekt hij zich nog verder terug. Hij is nieuwsgierig want hij staat naar ons te kijken maar ook gespannen want als er een bloem uit een boom bovenop hem valt,tent hij hard weg. Het leger is ook aanwezig in de jungle. Dit is om stropen tegen te gaan. Sinds 2012 is de populatie neushoorns hierdoor flink gestegen. Bij de eerste controlepost stoppen we om een lijst te geven wie er inde jeep zitten en om even te plassen. De ranger wijst omhoog, er vliegt een toekan over en ik kan de typische vorm van zijn snavel goed zien. Hij is te hoog en gaat te snel om er een foto van te maken.

Neushoorn mannetjeNeushoorn mannetje

De volgende neushoorn die we zien is een volwassen mannetje een imposant dier, hij staat ons aan te kijken hoewel hij slecht kan zien terwijl hij staat te grazen. De Rangers komen best dichtbij, deze staat op 15 tot 20 meter afstand. Wat mij betreft mag er iets meer ruimte zijn maar hierdoor kan ik wel een paar prachtige fotos maken. We stoppen voor een soort ooievaars, hun bek sluit niet helemaal en wanneer ze opvliegen is dat een prachtig gezicht. Iets verderop liggen krokodillen op de oever van een meertje. Ik vond ze gruwelijk. Er leven twee soorten die met die lange spitse snuiten zij eten allen vis en die met de brede kortere bek die eten alles wat ze te pakken kunnen krijgen en als dat toevallig een mens is, dan ook een mens.

Krokodillen in de farm

We stoppen bij de breedingfarm hier worden de visetende krokodillen gefokt en weer uitgezet. Ze gaan eerst in een rieten kooi om te leren om vis te vangen en als dat lukt laten ze zichzelf vrij door het riet kapot te maken. Ze hebben scherpte tandjes. In totaal zien we 5 neushoorns waarvan een drachtig vrouwtje.

Neushoorn vrouwtje

De ijsvogel die we later spotten is prachtig en in het meer zien we hoe een soort aalscholver een slang of en paling naar binnen werkt.

Ijsvogel

Ook dit gaat te snel om vast te leggen. Deze jungle is een stuk dichter begroeid en ook groter dan die in Rambanthore. Er moet nog meer grasland komen en de overheid neemt hier maatregelen voor. Helaas spotten we geen olifanten of tijgers maar dat is ok. We gaan weer langs de controlepost en er is niemand achtergebleven dus mogen we door. De uitgeholde boomstam brengt ons weer naar de overkant. Het schijnt dat hier vanmorgen een Python gesignaleerd is maar helaas heb ik die niet gezien. De lunch is klaar en ik loop nog even het stadje door voordat ik het zwembad in plons even lekker afkoelen. Carla en ik worden opgehaald om naar het olifanten breeding centre te gaan. Hiervoor moeten we eerst een stalen hangbrug over, nog nooit gedaan maar prima te doen. Aangekomen bij het centrum blijkt Ronaldo er ook te zijn.

Ronaldo

Dit is een wilde olifant die regelmatig de vrouwtjes bezoekt en de meeste kalveren zijn dan ook van hem.  Het is een woesteling, hij heeft al vijftig mensen gedood en iedereen is als de dood van hem en terecht. Hij loopt heen en weer bij de vrouwtjes en besnuffeld ze. Iedere keer als hij beweegt schieten de mensen achter een hek en als de gids zegt dat ik achter het hek moet die ik dat ook, hoewel het wel schijnveiligheid is. De olifanten worden hier oa getraind voor het leger die op de olifanten patrouilles uitvoert in de jungle. Andere olifanten worden gebruikt om te werken. De omstandigheden waaronder de dieren worden gehouden is niet goed. Ze staan geketend onder een afdak een flink eind van elkaar en de kalveren hebben iets meer bewegingsvrijheid.

Elefant Breeding farmKalfje

Wij lopen zeg maar aan de voorkant en aan de achterkant van het verblijf begint de jungle waarvandaan dreigingen zoals tijgers kunnen komen en omdat de moeders geketend zijn is het lastiger hun kalveren te verdedigen. Daarnaast is het onmogelijk voor de olifanten om bij elkaar te zijn en dat terwijl een olifant een sociaal dier bij uitstek is. Een van de dieren stond van voor naar achteren te bewegen een teken van stress of trauma. Ze werken gevoerd en kregen takken om te eten en moesten letterlijk op een houtje bijten. We vonden het zeer triest om te zien en hebben dit geprobeerd uit te leggen aan de gids en de lokale gids, de essentie is niet begrepen. Direct na ons verhaal vroeg de gids of wij geëerd wilden worden door de olifant. Op mijn opmerking dat wij de olifant zouden moeten eren werd niet gereageerd. We voelden ons erg verdrietig toen we vertrokken.

Olifant wassen

We werden meegenomen naar een boer in de buurt om een olifant te wassen. Deze stond ook vastgeketend maar werd losgemaakt en meegenomen naar de plek. Eerst gooide hij nog wat zand op zijn rug. Hij maakte zelf contact door mij aan te kijken en ik keek recht zijn ziel in waarin ik alleen maar vriendelijkheid zag. Hij genoot zichtbaar van de aandacht en het was een heel bijzondere ervaring om zo dichtbij zo n prachtdier te komen. We hebben hem gewassen en geboend en op een gegeven moment hielt hij zijn slurf in een bocht en de bedoeling was dat er water in zou komen om te drinken. Het was goed om te zien dat deze olifant het beter heeft. Terug in de jeep had ik nog een discussie met de gids over olifanten welzijn, hij vond mij te gevoelig, einde discussie.

Terug bij het hotel verzamelen voor de zonsondergang. Die bleek bij de rivier te zijn en de zin ging onder achter de bomen van de jungle. Hier dronken we een heerlijke Lassie. In de avond geen speciaal programma maar gezellig samen zijn en nog een cadeautje van Aditye een glazen hoofd van Shiva gevuld met rum. Natuurlijk moest daar een groepsfoto van worden gemaakt en gestuurd naar Aditye. Namaste 🙏🙏🙏.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Aad:
    4 maart 2023
    Dit is echt een overwinning om zo dicht bij die gevaarlijke dieren te komen, maar ook fascinerend zoals ze zich in de natuur laten zien. deze Jungle toch is echt een mooie kennismaking, die krokodillen zou ik voor geen stuiver vertrouwen.
    Mooi hoor zoals Je omschrijft hoe je die olifant in de ogen keek zeker omdat de andere olifanten zo slecht behandeld worden. Ik had begrepen dat geketende olifanten daar nooit last van zouden hebben omdat ze zich dan veiliger zouden voelen maar ik vraag me af of dat wel klopt. Weer een avontuurlijke dag meegemaakt!
  2. Jacqueline:
    5 maart 2023
    Het was wel een kolos hoor waar ik naast stond maar een prachtige ervaring!!
  3. Willem Alberts:
    4 maart 2023
    Fijn om te lezen dat het niet alleen om interessant kijkplezier gaat, maar ook om ervaren en gevoelens. Het wordt steeds interessanter. Met plezier gelezen!
  4. Jacqueline:
    5 maart 2023
    Zeker deze reis doer wel wat me met daarnaast ook interessnt kijkplezier. 😉
    Fijn dat je mee leest.